Σύλλογος Ἐνημέρωσης, Προστασίας, Ἐπιμόρφωσης Καταναλωτῶν

Society for Information, Protection, Education of Consumers

Ἀπατηλά τεχνάσματα

Fraudulent tricks

Το εμπόριο από την φύση του ισορροπεί στο μεταίχμιο της νομιμότητας και συχνά υπερβαίνει τα όριά της. Ο καταναλωτής, δηλαδή ο αγοραστής, πρέπει να έχει πάντα κατά νου πως ο σκοπός του εμπορίου είναι το κέρδος και όχι η φιλανθρωπία.

Ο πωλητής, ο "καλός" πωλητής, δηλαδή εκείνος που πείθει τον πελάτη να αγοράσει, είναι άριστος γνώστης της ανθρώπινης φύσης και ψυχολογίας. Διαλέγει κάθε του λέξη, κάθε του κίνηση, κάθε του πράξη ώστε να κερδίσει την εμπιστοσύνη του πελάτη και να τον κατευθύνει στο να πάρει την απόφαση να αγοράσει.

Οι πολύτιμοι λίθοι και τα κοσμήματα, ως εμπορεύματα, δεν αποτελούν εξαίρεση. Αντίθετα, προσφέρονται για την εφαρμογή ιδιαίτερα απατηλών μεθόδων πώλησης, ακριβώς επειδή ο απλός άνθρωπος δεν έχει τις απαιτούμενες τεχνικές γνώσεις ώστε να διαπραγματευτεί την αγορά τους κάτω από ίσους όρους. Ο πωλητής, κατά κανόνα, ξέρει περισσότερα. Ας συγχωρεθεί ο όρος "διαπραγματευτεί". Όταν αγοράζει κάποιος ένα ακριβό πράγμα, όπως ένα κόσμημα, τίθεται θέμα διαπραγμάτευσης. Δεν είναι πχ. ένα κιλό τυρί, όπου πάει κανείς στο ταμείο και πληρώνει την αναγραφόμενη τιμή.

Ας δούμε, λοιπόν, μερικά από τα τεχνάσματα των πωλητών του κλάδου.

 

Η υπερτίμηση της ποιότητας.
Ο λίθος ή το κόσμημα περιγράφεται ως καλύτερης ποιότητας από αυτό που πραγματικά είναι. Αυτό επιτυγχάνεται είτε με την χρήση εντυπωσιακών λέξεων, αντί της ακριβούς επιστημονικής ορολογίας, είτε με την χρήση παραπλανητικών ονομασιών, είτε με την ψευδή περιγραφή. (Πιθανόν και με άλλους τρόπους.)

Οι εντυπωσιακές λέξεις "σπανιότατο", "μοναδικό", "εξαιρετικό" είναι υποκειμενικές, αόριστες και δεν προσφέρουν καμιά πληροφορία στον αγοραστή.

Η παραπλανητική, κατάπτυστη λέξη "ζιργκόν" χρησιμοποιείται κατά κόρον για να περιγράψει την απομίμηση διαμαντιού, τον τεχνητό λίθο "κυβική ζιρκόνια". Είναι παραπλανητική διότι, στην Αγγλική, η λέξη "ζιρκόν" (δηλαδή με "κ" στην θέση του "γκ") είναι η σωστή ονομασία ενός φυσικού λίθου, του ζιρκονίου. Σκοπός είναι να νομίσει ο καταναλωτής πως αγοράζει φυσικό, ορυκτό πετράδι και όχι απομίμηση.

Ο λίθος, ενδέχεται να περιγραφεί με την σωστή μεν ορολογία, αλλά ψευδώς. Δηλαδή, ένα διαμάντι να περιγραφεί ως χρώματος "F" και καθαρότητος "VVS1", ενώ στην πραγματικότητα να είναι άλλης, χαμηλότερης κατηγορίας ως προς είτε το χρώμα, είτε την καθαρότητα είτε και τα δύο.

 

Η ψευδής πιστοποίηση.
Ο αγοραστής, επειδή γνωρίζει πως δεν γνωρίζει, συχνά ζητά πιστοποιητικά ποιότητας. Ο πωλητής, παρουσιάζει πιστοποιητικό από μη αμερόληπτο και μη επιστήμονα "γεμολόγο" ή "γεμολογικό εργαστήριο" ή, ακόμα και εντελώς ψευδές πιστοποιητικό ή πιστοποιητικό το οποίο αφορά άλλον λίθο. Αυτό συμβαίνει ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ακριβά κομμάτια. Ο αγοραστής πείθεται, αγοράζει και, φυσικά, πιάνεται "κορόιδο". Τώρα, τί είναι εκείνο το οποίο καθιστά έναν γεμολόγο ή ένα γεμολογικό εργαστήριο "έγκριτο"; Δύο πράγματα: Αμεροληψία είναι το ένα και επιστημονική κατάρτιση και εξοπλισμός είναι το άλλο.  Και τα δύο θέλουν εξήγηση.
Πώς θα σας φαινόταν ένα δικαστήριο που δικαστής ήταν ο κατηγορούμενος; Ο γεμολόγος είναι ένα είδος δικαστή που καλείται να αποφασίσει σύμφωνα με τα στοιχεία. Αν όμως έχει την παραμικρή σχέση με την πώληση, αν δηλαδή είναι ο ίδιος ο πωλητής, ή ανταγωνιστής του, τότε η γνώμη του παύει να είναι αμερόληπτη. Παύει να είναι ουδέτερη και αντικειμενική. Γιατί, ως πωλητής, έχει όφελος και κίνητρο να περιγράψει την πολύτιμη πέτρα ως καλύτερη και ως ανταγωνιστής του πωλητή έχει κίνητρο να την υποτιμήσει. Αυτά, όσον αφορά, λοιπόν το θέμα της αμεροληψίας. (Στην Ελλάδα, όλοι οι φερόμενοι ως "γεμολόγοι" και όλα τα αυτοαποκαλούμενα "γεμολογικά εργαστήρια",  εμπορεύονται πολύτιμους λίθους. Ακόμα και οι "σύλλογοι γεμολόγων" είναι σύλλογοι εμπόρων πολυτίμων λίθων. Επομένως ΔΕΝ υπάρχει η απαιτούμενη αμεροληψία. Μόνη εξαίρεση συνιστά το εργαστήριο του Συλλόγου Ενημέρωσης, Προστασίας, Επιμόρφωσης Καταναλωτών σε ολόκληρη την Νοτιοανατολική Ευρώπη. Είναι πραγματικά ουδέτερο και ουδεμίαν απολύτως έχει σχέση με το εμπόριο).
Ας έρθουμε στο θέμα της επιστημονικής κατάρτισης και του επιστημονικού εξοπλισμού. Όλες οι επιστήμες διδάσκονται στα πανεπιστήμια. Ατυχώς, η γεμολογία, η μάλλον η απομίμησή της, διδάσκεται και από εμπορικές επιχειρήσεις φέρουσες βαρύγδουπους τίτλους, κυρίως στο εξωτερικό. Το 99% των γεμολόγων ανά τον κόσμο δεν είναι πραγματικοί γεμολόγοι, δεν είναι επιστήμονες. Απλώς παρηκολούθησαν "μαθήματα", συχνά και δια αλληλογραφίας, τα οποία διοργανώνουν εμπορικές επιχειρήσεις και πήραν ένα "πτυχίο" το οποίο δεν έχει καμία απολύτως ακαδημαϊκή σημασία. Τέτοιες "σχολές" μπορεί να παρακολουθήσει και ένας απόφοιτος δημοτικού και ένας απόφοιτος λυκείου. Προσεγγίζουν το θέμα με έναν τρόπο όχι επιστημονικό, αλλά που φαίνεται, στους ανυποψίαστους μαθητές τους, επιστημονικός. Όμως, η γεμολογία κάνει χρήση μεθόδων της φυσικής, της χημείας, της ορυκτολογίας και των μαθηματικών. Πώς είναι δυνατόν να παρακολουθήσει κανείς "μαθήματα γεμολογίας" χωρίς προηγούμενη και παράλληλη κατάρτιση στις επιμέρους αυτές επιστήμες; Και όμως, το 99% των "γεμολογικών" εργαστηρίων ανά τον κόσμο είναι στελεχωμένα με τέτοιους "γεμολόγους", οι οποίοι στην πράξη αγνοούν την ανεπάρκειά τους διότι τους εμποδίζουν ψυχολογικοί παράγοντες, η παραπλανητική "ενημέρωση" και το εργασιακό τους συμφέρον.
Τώρα, όσον αφορά τον επιστημονικό εξοπλισμό. Πρώτον, όταν κάποιος δεν είναι πραγματικός επιστήμων γεμολόγος, ο εξοπλισμός τού είναι άχρηστος και μάλιστα επικίνδυνος διότι τον ωθεί να επικαλύψει την ανεπαρκή του γνώση με έναν μανδύα αληθοφάνειας. Δεύτερον, η χρήση εξοπλισμού απαιτεί άρτια επιστημονική κατάρτιση. Τρίτον, ορισμένα επιστημονικά όργανα και μέθοδοι είναι επτασφράγιστα "τεχνολογικά μυστικά" τα οποία, βεβαίως, δεν αποκαλύπτονται και σίγουρα δεν διδάσκονται στις προαναφερθείσες εμπορικής φύσεως μη ακαδημαϊκές σχολές. Τέταρτον πολλά γεμολογικά όργανα έχουν ανάγκη συχνής ρύθμισης κα συντήρησης, αλλιώς η ένδειξή τους είναι επικινδύνως παραπλανητική.

 

Η "εκπαίδευση" του πελάτη ώστε να πείθεται ευκολότερα.
Ένας από τους λόγους που η ημιμάθεια είναι χειρότερη από την αμάθεια είναι το ότι ένας που γνωρίζει πως δεν γνωρίζει δεν παίρνει αποφάσεις χωρίς την βοήθεια κάποιου της εμπιστοσύνης του που γνωρίζει. Αντίθετα, ένας που νομίζει πως γνωρίζει, ενώ δεν γνωρίζει, εύκολα παίρνει μία απόφαση, μία λάθος απόφαση, νομίζοντας πως ήταν η σωστή και εμπιστευόμενος τις ανεπαρκείς του "γνώσεις".
Τί κάνουν, λοιπόν, διάφορες εμπορικές επιχειρήσεις οι οποίες ειδικεύονται στην πώληση διαμαντιών, κοσμημάτων και πολύτιμων λίθων γενικότερα; -Προσφέρουν μαθήματα "γεμολογίας", πολλές φορές μάλιστα και δωρεάν.  Ή ακόμα διατηρούν ιστοσελίδες στο διαδίκτυο όπου "διδάσκεται" η "γεμολογία", γίνεται "ανταλλαγή πληροφοριών" και τα παρόμοια. Για φανταστείτε να γινόταν το ίδιο με την ιατρική ή την μηχανική. Θα θέλατε να αναλάβει την θεραπεία σας ένας τέτοιος "ιατρός"; Θα θέλατε να κτίσει το πολυώροφο σπίτι σας ένας τέτοιος "μηχανικός"; Ακόμα κι αν εσείς ο ίδιος είχατε "σπουδάσει" "ιατρική" με τέτοιο τρόπο, θα αναλαμβάνατε την θεραπεία του παιδιού σας αν αυτό αρρώσταινε; Όχι, βέβαια.
Ατυχώς, όμως, η καταιγιστική παγκοσμίως διαφημιστική και εμπορική προπαγάνδα έχει πείσει τους πάντες πως η "γεμολογία" μπορεί να διδαχθεί και μέσω του διαδικτύου και μέσω "ανταλλαγής πληροφοριών" και "αλληλοδιδασκαλίας".
Και σε αυτό το σημείο πρέπει να τονιστεί το εξής εξαιρετικά σημαντικό: Οι κατασκευαστές συνθετικών λίθων ΔΕΝ αποσκοπούν να ξεγελάσουν τον απλό καταναλωτή, αλλά αυτόν που νομίζει πως είναι γεμολόγος χωρίς να είναι, δηλαδή αυτόν που σπούδασε "εκλαϊκευμένη", επομένως όχι επιστημονική "γεμολογία".
Πώς και αυτό; Απλή η απάντηση. Οι απλοί άνθρωποι ξέρουν πως δεν ξέρουν. Επομένως εμπιστεύονται την κρίση αυτού που νομίζουν "ειδικό", δηλαδή τον κοσμηματοπώλη και τον γεμολόγο. Φυσικά, ο κοσμηματοπώλης δεν είναι απαραίτητο να έχει γνώσεις γεμολογίας. Ο άνθρωπος στηρίζεται στα τιμολόγια αγοράς του. Ακριβώς όπως και ένας μπακάλης δεν χρειάζεται να είναι χημικός τροφίμων για να πουλήσει πχ. τυρί φέτα. Και ο κοσμηματοπώλης έχει ανάγκη την γνώμη του γεμολόγου. Επομένως, οι συνθετικές πέτρες τον "γεμολόγο" πρέπει να πείσουν. Και το καταφέρνουν. Διότι, όπως ειπώθηκε πιο πάνω, οι 99% "γεμολόγοι" δεν είναι πραγματικοί επιστήμονες. Νομίζουν πως είναι, αλλά δεν είναι. Δεν σπούδασαν σε πανεπιστήμιο, σπούδασαν σε εμπορικής φύσεως σχολή μία εκλαϊκευμένη και απλουστευμένη μορφή της "γεμολογίας" η οποία είναι εντελώς ανεπαρκής.
Για αυτό λοιπόν διατίθενται επιτυχώς συνθετικοί λίθοι και οι τελικοί αγοραστές εξαπατώνται. Διότι πρώτα έχει εξαπατηθεί και ο ίδιος ο κοσμηματοπώλης που έπεσε θύμα τού μη επιστήμονος "γεμολόγου" με τον οποίο συνεργάζεται.
Με θλίψη διαπιστώνουμε παρασπονδίες και στην ακαδημαϊκή κοινότητα. Ακόμα και τα πανεπιστήμια έχουν ανάγκη για χρήμα. Έτσι, ορισμένα εξ αυτών διδάσκουν εκλαϊκευμένη "γεμολογία" και στο τέλος απονέμουν "πτυχία γεμολογίας".  Πολύ δύσκολο να διακρίνει κανείς την διαφορά, εντυπωσιαζόμενος από την μνεία του πανεπιστημίου επί του "τίτλου" αυτού.

Η παρούσα σελίδα είναι ακόμα στο "γίγνεσθαι" και ζητούμε συγνώμη για τυχόν συντακτικά, ορθογραφικά και άλλα λάθη.
 

Business is intrinsically balanced on the verge of legality, quite often crossing the boundaries. Every consumer, i.e., every buyer of goods or services should be aware that profit is the driving force of commerce  and not philanthropy.

A salesman is "good" if he manages to get the customer to buy. A salesman is an expert in psychology and human nature. He chooses all his words, gestures and actions so that he might win the buyer's trust and direct the latter towards the decision to make a purchase.

Precious stones and jewelry, being goods, are no exception. Quite the contrary. They offer themselves to the application of especially fraudulent methods of sale. This is so because common people, the average customer, does not possess the necessary know-how for negotiating the purchase under equal terms. The seller, as a rule, knows more. The choice of the term "negotiating" is understandable. When buying something as expensive as a piece of jewelry, negotiations are in order. It is not e.g., like buying a piece of cheese, go to the cashier and just pay for it the price written on the label.



So, let us take a closer look at some of the tricks of the trade.

Overpricing
The precious stone or the piece of jewelry is described as something better than what it really is. That is accomplished by the deliberate use either of impressive "words" instead of the exact scientific terminology or  of deceptive names or of false description. (There are probably more ways.)

The impressive words "extremely rare", "unique", "exceptional" are subjective, vague and offer no information at all to the buyer.

The misleading and despicable term "zirgon" is, in Hellas ("Greece") used excessively for referring to cubic zirconia, a diamond imitation. It is misleading because it is very close in pronunciation to the word "zircon" (with a "c" instead of "g") which is the correct term for a natural gem. The fraudulent intent is to make the English speaking customer think he is buying a natural stone and not an imitation.

Correct terminology may be used but, falsely. In other words, for example, a diamond's color and clarity might be said to be "F" and "VVS1" respectively, while in reality either or both are lower.

 


False certification.
The average buyer knows he does not know and so, quite often, asks for a quality certificate. The seller presents "certificates" from a non partial and non scientist "gemologist" or "gemological laboratory" or a certificate issued for a different, similar in appearance, stone. That is the case with especially expensive stones. The buyer is convinced, buys the stone and, naturally, falls victim to deception.
Now, what is it that makes a gemologist or a gemological laboratory reliable?
Two things: Impartiality (absence of bias) is the one, and scientific qualifications and equipment is the other. Both need some explanation.
Think of a court of law where the accused is also the judge. The gemologist is a judge who is to decide according to evidence. If the gemologist has anything to do with the sale, if he e.g., is the seller or a competitor seller, then his opinion is not impartial. It is not neutral and objective. As a seller he has a motive and a reason to overprice the gem and, as a competitor, to under estimate it. So much about impartiality (objectivity).
(In Hellas, and in practically most other countries, all so called "gemologists" and "gemological laboratories" buy and sell precious stones. In Hellas, even the members of "gemologist's associations" are all precious stone or jewelry merchants. Therefore, the required impartiality, the required objectivity is simply not there. The only exception in Hellas and Southeastern Europe is SIPEC's (Society for Information, Protection, Education of Consumers) gemological laboratory. It is truly neutral and has absolutely nothing to do with the buying and selling of gems and trade in general.

Let us now address the matter of scientific qualifications and equipment.
All sciences are properly taught at universities. Unfortunately, gemology, or rather its imitation, is "taught" abroad by commercial enterprises having impressive names. 99% of the world's so called "graduate gemologists" are not real gemologists, are not real scientist. They merely attended, quite often by correspondence, simplified "gemology" classes arranged against payment by such trade organizations and business companies and received a "title" which has no academic value whatsoever. Such "schools" can be attended by both primary and a high school graduate. No previous knowledge is presupposed or needed. They approach the subject in a non scientific way which appears "scientific" to the unsuspecting pupil.
True gemology, however, makes use and presupposes knowledge of physics, chemistry, mineralogy and mathematics. How could one possibly attend and understand "classes in gemology" without previous and concurrent studies in these basic sciences?
Despite that, 99% of the world's "gemological" laboratories are manned by such "gemologists", who are, alas, usually unaware of their shortcomings and incompetence. The reasons of them not being aware are psychological factors, the fact that they have fallen victims to misinformation and the fact that their job and position depends on it.
Scientific equipment. All applied sciences and analytical laboratories need suitable instruments. The first thing that comes to mind is that for one who is not a real gemologist, a scientist, any equipment is useless and rather dangerous as it might help hide his ignorance under a "scientific looking" mask. The second thing is that the use of scientific instruments and the interpretation of their indications requires adequate scientific knowledge and training. The third thing is that certain scientific instruments and analytical methods constitute technological secrets that are certainly not disclosed and not taught at the said commercial "schools" of no academic standing. The forth is that many scientific instruments need frequent calibration.


"Educating" the customer, so as to make him more susceptible to the seller's arguments.
One of the reasons smattering is worse than ignorance is that a person who knows he does not know does not make decisions without first consulting an expert he can trust. On the other hand, a person who thinks he knows, while he does not really know, easily makes a decision, a wrong decision, thinking it is correct and trusting his insufficient "knowledge".
What do some business companies specializing in selling diamonds, jewels and gems in general do? -They offer "gemology" lessons. Quite often, for free. They may even set up and maintain web pages on the Internet "teaching" "gemology", exchanging "gemological findings", "gemological discoveries" and the like. Imagine if the same was to happen with medicine or engineering. Would you entrust your health to such a medical "doctor"? Would ask such an "engineer" to build a multistory house? Even if it was you yourself who have attended such "classes", would you treat your own child's health condition? -Of course not.

Unfortunately, world-wide commercial and advertising propaganda has convinced almost everyone that  "gemology" can be taught via the Internet, information exchange and teach yourself methods.
At this point something extremely important must be stressed: The makes of synthetic gems DO NOT intend to deceive the ordinary person. They aim at the one who thinks he is a "gemologist". At the one who has "studied" simplified, non scientific "gemology".
How is that? Simple. Ordinary people know they do not know. So, they place their trust in those they thing they know. The "expert". And, according to most people, the jeweler and the gemologist are the experts. Of course, a jeweler is not necessarily a gemologist. A jeweler relies on the purchase invoice. Exactly as a supermarket when selling e.g., cheese. The supermarket does not need to employ a food chemist.
In practice, a jeweler needs the services of a competent, a scientist gemologist. So, synthetics aim at the "gemologist". It is him they must deceive. And that they do admirably well.  Because, as mentioned before, 99% of the world's "gemologists" are not true gemologists. They have not studied at university. They "attended" commercial "classes" and "learned" a simplified-for-the-layman version of gemology that has very little to do with gemology as a science.
That is the reason synthetics circulate and the final buyers fall victim to them. First victim is the non scientist "gemologist", then the jeweler who trusted him and finally the private person who buys the imitation thinking it is genuine.

It saddens us to find out that even the academic community has been "corrupted". Universities also need money. So, some teach the simplified-for-the-layman version of gemology and, alas, award gemologist's certificates to those who attended. It is very difficult to see the difference when impressed by the prestigious name of a university on that "certificate".

This page is under construction, we beg your pardon for syntax, spelling and other errors.

 
 

Web Directory      Hellas Directory       Our site is at APN Greece Directory  Athens Photo News:Greece:Portal